Zadzwoń do nas!
+48 62 764 39 95
Napisz do nas! kontakt@medwork24.pl
Wybierz wersję jezykową:
pl
de
Dieta osób starszych

Jesteś tym co jesz to nie tylko pusty slogan, powtarzany od pokoleń. Szczególnie w późniejszym wieku, nasze nawyki dietetyczne, błędy żywieniowe i niedobory lub nadmiary, na które się narażamy, stają się widoczne w stanie naszego zdrowia i ogólnej kondycji i fizycznej. Nie oznacza to jednak, że jeśli całe lata odżywialiśmy się nieprawidłowo, za późno już na jakiekolwiek zmiany.

Warto zadbać o prawidłową dietę, zwłaszcza w późniejszym wieku, kiedy organizm nieco zmienia swoje potrzeby i przeprogramowuje metabolizm. Dieta seniora wymaga kilku modyfikacji, ale osiągnięty efekt może być warty włożonego wysiłku. Prawidłowe odżywianie warunkuje nie tylko poprawę samopoczucia, nabranie więcej sił życiowych i zapału, ale także może być pomocą i sprzymierzeńcem w walce z przewlekłymi chorobami. .

Jakie zmiany niesie ze sobą wejście w wiek podeszły?

Dużą zmianą, która wywołuje liczne następstwa natury zdrowotnej i psychicznej jest ograniczenie aktywności osób starszych. Wiąże się to często z zakończeniem pracy zawodowej, przejściem na emeryturę, a także z różnorodnymi chorobami narządu ruchu, które często znacznie upośledzają możliwości wykonywania wysiłku fizycznego. Pociąga to za sobą poważne skutki metaboliczne- zmniejsza się zużycie dostarczanych kalorii, obniża się metabolizm, dochodzi do utraty masy mięśniowej, która jest odpowiedzialna za wydajne spalanie. Średnia zawartość tłuszczu w organizmie wzrasta blisko o 16% u osób starszych, zastępującym tym samym tkankę mięśniową. Inne zmiany zachodzące w organizmie osób starszych to: zmniejszenie ilości składników mineralnych z 6% do 4%, co może być przyczyną demineralizacji i zmniejszenia gęstości kości, upośledzona lub ograniczona wydolność nerek, zmniejszenie przewodnictwa włókien nerwowych.

Co przeszkadza osobom starszym podczas jedzenia?

Osoby starsze często skarżą się na problemy z apetytem i chęcią do jedzenia. Warto wiedzieć, że w organizmie osoby w podeszłym wieku, apetyt może być obniżony ze względu na wiele czynników. Obserwuje się zmniejszone wydzielanie śliny, zmiany zanikowe w okolicy całego przewodu pokarmowego, niedobór enzymów trawiennych. Często pojawia się zgaga, zaparcia i inne dolegliwości gastryczne. Pogarsza się funkcja wątroby, która dotąd sprawnie neutralizowała obce dla organizmu substancje i spełniała szereg innych funkcji. Niesprawna trzustka początkowo skutkuje pogarszaniem się tolerancji posiłków, a w przypadku niewydolności funkcji wewnątrzwydzielniczych może być przyczyną cukrzycy. Problemem mogą być także choroby zębów i jamy ustnej oraz ubytki zębowe czy źle dopasowane protezy. Skutkują one niechęcią do przyjmowania pokarmów stałych, gryzienia czy żucia. Proces starzenia prowadzi do zmian w funkcjonowaniu narządu węchu i smaku. Ponieważ zapach, a potem smak są najsilniejszymi bodźcami, które motywują nas do poszukiwania pożywienia, ich brak prowadzi do utraty apetytu i chęci jedzenia. Problemy żywieniowe mogą być pogłębione przez schorzenia psychosomatyczne: częstą u osób starszych depresję, zaburzenia nerwowe i lękowe.

Jak powinna wyglądać dieta seniora?

Biorąc pod uwagę różnorodność wszystkich ludzi, trudno o ułożenie jednolitej i uniwersalnej diety, która odpowiadałaby na potrzeby wszystkich osób starszych. Występuje duża zmienność zapotrzebowania w zależności od zwyczajów, nawyków kuchennych czy ekonomicznych. Istnieje jednak zestaw rad, które powinny być przekazane każdemu seniorowi: 1. Urozmaicać codzienne posiłki, spożywać codziennie różne produkty spożywcze 2. Zwiększyć spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych (ich główne źródło to ryby oraz oleje roślinne), błonnika (reguluje procesy trawienne) i skrobi. 3. Zmniejszyć spożycie szkodliwych składników, takich jak sól, cukier, tłuszcz, cholesterol Węglowodany powinny stanowić 55-60% diety, tłuszcze 25-30%, a białka 12-55%. Uważa się też, że w późniejszym wieku zwiększa się zapotrzebowanie na witaminy D, C, E, A Jeśli jesteśmy osobami starszym lub opiekujemy się pacjentem z grupy osób w wieku podeszłym warto wypróbować kilka prostych rad. 1. Unikaj przejadania się 2. Unikaj potraw i produktów długo smażonych i ciężkostrawnych, np. bigosu, lecza 3. Wypijaj większe ilości płynów (osoby starsze często zapominają pić, ponieważ zmniejsza się odczuwanie uczucia pragnienie) 4. Spożywaj posiłki często (około 5 razy na dobę), ale w małych objętościach. 5. Tłuszcze zwierzęce zamień tłuszczami roślinnymi, na przykład olejami lub masłem roślinnym. 6. Zadbaj o aktywność fizyczną, w sposób adekwatny do wieku i możliwości. Szczególnie polecane dla seniorów są spacery, nordic walking, pływanie czy jazda na rowerze.