Zadzwoń do nas!
+48 62 764 39 95
Napisz do nas! kontakt@medwork24.pl
Wybierz wersję jezykową:
pl
de
Jak zachować dobrą pamięć u osób starszych

Zapominanie rzeczy, które dotychczas pamiętaliśmy bez problemu, to wyjątkowo irytująca przypadłość. Problemy z pamięcią to jednak nie tylko prozaiczne kłopoty dnia codziennego, kiedy nie pamiętamy imienia dawnego znajomego czy tytułu oglądanego filmu.

Zapominanie o ważnych obowiązkach, jak zamknięcie drzwi, wyłączenie żelazka czy cieknącego kranu oraz kłopoty z hasłami bankowymi to wszystko przypadłości, które skutecznie mogą rozregulować nasz codzienny rytm dnia. Wiadomo jednak, że w miarę upływu lat nasza pamięć słabnie i coraz częściej zawodzi. Czy istnieje sposób, by zahamować te proces? Czy można ćwiczyć pamięć, tak jak ćwiczymy nasze mięśnie? Okazuje się, że tak, a regularnie trenowana pamięć odwdzięcza się lepszym funkcjonowaniem.

Czemu pogarsza się nasza pamięć?

Zaburzenia pamięci w postaci łagodnej, które dotyczą głównie pamięci świeżej to schorzenie, które rozpoczyna się w okolicach 50 roku życia, a z wiekiem zbiera coraz obfitsze żniwo. W populacji osób zbliżających się do 80 roku życia, na mniejsze lub większe kłopoty z zapominaniem skarży się blisko 90 % pacjentów. Najczęściej wynikają one nie tyle z bezpośrednich procesów toczących się w tkance nerwowej, ale są następstwem zaburzonego przepływu krwi w mózgowiu. Na skutek postępującej miażdżycy, naczynia prowadzące krew do naszego mózgu ulegają zwężeniu, a miejscowy deficyt przepływu jest przyczyną zaburzeń pamięci, zawrotów głowy, omdleń, szumów usznych czy zaburzeń widzenia. Inne możliwe czynniki sprzyjające zaburzeniom pamięci to choroba nadciśnieniowa, hipercholesterolemia czy zaburzenia rytmu serca. Pozanaczyniowe przyczyny zaburzeń pamięci obejmują patologiczne procesy toczące się w tkance mózgowej. Najbardziej znany z nich- choroba Alzheimera, to schorzenie rozwijające się powoli i stopniowo odbierające choremu szansę na normalne funkcjonowanie w społeczeństwie. Chociaż ciągle nie istnieje lek, który cofałby skutki rozwiniętej choroby, dzięki obecnie stosowanej farmakoterapii można już znacznie spowolnić jej rozwój. Pozostała większość zaburzeń pamięci, dla których nie znajduje się uchwytnej przyczyny to najczęściej skutek narastającej z wiekiem przebudowy mózgu, zmian zanikowych w jego obrębie i utraty funkcjonalnej tkanki.

Jak ćwiczyć pamięć?

Nie jesteśmy jednak bezradni wobec fizjologicznych procesów, które nas dotykają. Poza leczeniem przyczynowym, które zawsze powinno być podjęte jako pierwsze, możemy również leczyć obserwowane skutki, ćwicząc koncentrację, zapamiętywanie i funkcje poznawcze. Najprostsze ćwiczenia pamięci to każdy wysiłek intelektualny, jaki podejmujemy. Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, wyszukiwanie słów pomiędzy ciągiem znaków, przerysowywanie, haftowanie gotowych wzorów, czytanie- wszystkie z tych aktywności znacznie poprawiają nasz potencjał umysłowy i opóźniają starzenie. Zamiast kolejnej listy zakupów, stawiajmy sobie wyzwania zapamiętania, tego co nam potrzebne. Ćwiczenia pamięci to nie tylko trening zapamiętywania. Swoje procesy poznawcze wzmacniamy również poprzez liczne kontakty towarzyskie, podróże, dostarczanie mózgowi coraz to nowych bodźców, które musi przyswoić i rozpracować. Dlatego właśnie dla osób starszych tak ważny jest kontakt z drugim człowiekiem, codzienna rozmowa, spacer. Te z pozoru błahe czynności utrzymują nasz mózg w stanie aktywności i pracy, która jest mu niezbędna do właściwego funkcjonowania.

Pamięć a kuchnia

Dbałość o jak najdłuższe zachowanie dobrej pamięci to nie tylko ćwiczenia i zajęcia trenujące umysł. Dla naszej tkanki mózgowej oraz stanu naczyń doprowadzających krew w strategiczne obszary, ważny jest też skład posiłków, które zwykle spożywamy. Niezwykle istotą rolę pełnią nienasycone kwasy tłuszczowe, które spowalniają procesy miażdżycowe i patologie w obrębie tkanki nerwowej. Znajdziemy je głównie w rybach, orzechach oraz olejach roślinnych. Dla zachowania prawidłowych funkcji przewodzenia nerwowego niezbędne są tez witaminy z grupy B oraz pierwiastki, takie jak magnez, selen, cynk, potas., żelazo. Chude mięso, pełnoziarniste pieczywo, rośliny strączkowe- to świetne źródła tych substancji. Jeśli chcemy wspomóc pamięć, można też skorzystać z suplementów diety zawierających lecytynę lub wyciąg z miłorzębu. Miłorząb japoński (Gingko biloba) to znana od lat roślina usprawniająca krążenie mózgowe i pomagająca w łagodnych zaburzeniach pamięci. Na receptę dostępne są też silniejsze preparaty, których głównym celem jest polepszenie ukrwienia tkanki nerwowej.